خانه

M.G.M

یوبوت (U-BOOT)

وافل (waffle slab)

عرشه فولادی

خدمات

اخبار

مقالات

پروژه ها

دانلود

سوالات متداول

نمایندگی ها

گالری

تماس با ما

طراحی

083-38395269    شنبه تا پنج شنبه ۸صبح تا ۶ بعداز ظهر

تماس با ما

«اولین و تنها دارنده تأییدیه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در غرب کشور»

1-عرشه در نقش قالب

در این مرحله، مقطع فولادی که بارهای زمان ساخت از طریق عرشه به آن منتقل می گردد و همچنین نوع مقطع و ضخامت عرشه فولادی باید به گونه ای انتخاب گردد که سیستم توانایی تحمل بارهای هنگام ساخت شامل وزن بتن خیس، تجهیزات و نیروی انسانی را دارا باشد.

خصوصیات مقطع عرشه فولادی (در نقش قالبی که در معرض خمش قرار گرفته است) باید متناسب با مشخصات آیین نامه آمریکای شمالی برای طراحی اعضای ساختمانی فولادی سرد نورد شده تعیین شوند.

2-عرشه و بتن در نقش یک دال مرکب

بعد از گیرش بتن مقطع کامپوزیت حاصل شده (ترکیب مقطع فولادی و بتن) بایستی توانایی تحمل بارهای اعمالی زمان بهره برداری از جمله بار کف سازی و بارهای زنده را داشته باشند. در این مرحله بایستی کنترل های لازم از جمله کفایت مقطع در برابر بارهای وارده، کشش، فشار، تغییر شکل، ارتعاش و ...  انجام گیرند.

همچنین عرشه فولادی می بایستی در دهانه های آزاد خود به واسطه رفتار یکسان و یکنواخت با بتن توانایی حمل بارهای وارده را داشته باشد و بتوان آن را بعنوان فولاد کششی در نظر گرفت.

3-طراحی تیرهای فرعی در سیستم سقف عرشه فولادی

فاصله بین تیرهای فرعی در این سیستم تابعی از شکل مقطع و ضخامت عرشه فولادی، ضخامت دال بتنی از روی کنگره عرشه فولادی، بارهای وارده و ...  می باشد. لازم بذکر است دهانه های معماری سازه و تغییر سیستم سقف سازه به عرشه فولادی از عواملی هستند که می توانند در تعیین فاصله بین تیرهای فرعی تاثیرگذار باشند.

طراحی تیرهای فرعی در دو مرحله حین ساخت و بهره برداری صورت خواهد گرفت. کنترل تغییر شکل و ارتعاش تیرهای فرعی مطابق استاندارد الزامی است.

4-طراحی گلمیخ

محاسبه ارتفاع، قطر، تعداد و فواصل بین گلمیخ ها بایستی مطابق با آیین نامه های معتبر انجام گیرد. در سازه های فولادی می توان تیرهای فرعی و یا تیرهای اصلی با اتصال مفصلی را بصورت کامپوزیت طراحی نمود.

در این صورت بایستی شرایط عملکرد کامپوزیت را فراهم نمود. یکی از مواردی که بایستی به آن توجه داشت اطمینان از صحت آرایش و تعداد گلمیخ ها می باشد. گلمیخ ها بوسیله دستگاه جوش مخصوص، بر روی بال فوقانی تیر ذوب می شوند. قطر این گلمیخ ها بایستی از 20 میلی متر کمتر و حداقل ارتفاع آنها نیز 4 سانتی متر بیش از عمق عرشه  فولادی پس از جوش آنها باشد.

5-میلگرد تقویتی

در حالتی که مقطع به تنهایی کفایت لازم در برابر بارهای وارده را نداشته باشد از میلگردهای تقویتی (کششی) استفاده می گردد.

قطر، تعداد و آرایش میلگردها با توجه به ضوابط موجود در آیین نامه مربوطه تعیین می گردد.

6-میلگرد حرارتی

مطابق آیین نامه های معتبر برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن بایستی از شبکه میلگرد حرارتی و با الیاف های مختلف موجود استفاده نمود. قطر، تعداد و آرایش میلگردهای این شبکه از سطح فوقانی دال به ضخامت دال بستگی دارد. از سوی دیگر حداقل مصرف الیاف ها با توجه به پارامترهای مختلف با توجه به آیین نامه مربوطه در واحد حجم بتن مشخص خواهد می گردد.

 

خانه

M.G.M

یوبوت (U-BOOT)

وافل (waffle slab)

عرشه فولادی

خدمات

اخبار

مقالات

پروژه ها

دانلود

سوالات متداول

نمایندگی ها

گالری

تماس با ما